Pengasas Pertubuhan Seni Silat Sendeng ini ialah Allahyarham Haji Abdul Hamid bin Haji Hamzah

Pengasas Pertubuhan Seni Silat Sendeng ini ialah Allahyarham Haji Abdul Hamid bin Haji Hamzah

Sunday, June 28, 2009

Aktiviti Seni Silat Sendeng SK Ramuan China kechil

Gelanggang cawangan ini pada asasnya melatih asas seni silat sendeng itu sendiri kepada kanak-kanak. Namun yang demikian, keahlian di gelanggang ini juga tetap dibuka kepada setiap golongan usia. Kelas latihan gelanggang ini baru sahaja dibuka pada bulan Mac 2009. Cikgu Masrizal adalah orang yang bertanggung jawab membuka dan mendidik adik-adik kecil ini untuk mengenal asas silat Sendeng Malaysia yang telah dipelajari dari Cikgu Mahfuz (Gelanggang Parit penyengat, Parit jawa Muar) dan seni silat gerak pusaka jati di Muar kepada mereka terutamanya teknik beladiri tangan kosong. Penerapan kepada senjata-senjata melayu tradisional dalam Seni Silat Sendeng Malaysia akan diberikan sekiranya adik-adik kecil ini telahmenguasai sendeng 3 bulan kelak.

Kelas latihan di jalankan 2 kali seminggu iaitu pada hari isnin dan selasa bermula pada jam 4 hingga 6 petang. Di atas dasar mendidik supaya adik-adik sendeng junior ini berani untuk tampil kehadapan, mereka telah dilatih untuk membuat beberapa persembahan dan menyertai pertandingan pencak silat seni sekolah-sekolah negeri Melaka pada bulan jun 2009. Adik-adik ini dapat membuat persembahan sulung mereka dengan melakukan lela sembah dengan memakai baju sekolah agama semasa Mesyuarat PIBG sekolah walaupun mereka baru mempelajari langkah tersebut dalam masa 2 minggu sahaja (baru 4 kali latihan). Persembahan kedua adalah semasa sambutan hari guru peringkat sekolah dengan mengkengahkan demo lela sembah, pecah 4 dan 6 serta tarian seni solo dan tempur (untuk pertandingan silat seni sekolah peringkat negeri melaka).


Dengan alatan gendang silat, Alhamdulillah mereka juga berjaya membuat persembahan ketiga pada malam kebudayaan perkhemahan sekolah. Walaupun tiada lagi murid yang dapat meniup serunai, namun gendang silat sendeng malaysia dapat diiringi dengan ketukan vibrafon selain dapat menambahkan seri gendang tersebut. Terima kasih En Samsuddin (PSSSM caw.Seremban) kerana memberikan kepercayaan kepada kami untuk menjaga salah satu alatan tersebut. lepas ni mereka akan berjuang di pertandingan pencak silat sekolah-sekolah negeri melaka. Sama-sama kita doakan kejayaan buat mereka. Amin.


(harap maaf, kualiti gambar kurang memuaskan)

PDVD_000.BMP

No comments:

Post a Comment